نشریه پیشرو

سیاسی ـ اجتماعی ـ فرهنگی مدیر مسوول نورانی

نشریه پیشرو

سیاسی ـ اجتماعی ـ فرهنگی مدیر مسوول نورانی

مشت نمونه ی خروار

1- مائوئیست ها باید محاکمه شوند: آقای بشردوست وکیل کابل در ولسی جرگه که به قضایا مقداری احساساتی برخورد می کند، در مصاحبه ای با رادیو کلید روی برنامة خشونت بعد از آنکه به واقعیت تمامی فاسدان، جنگسالاران و خارجی ها که در بحران امروز افغانستان نقش دارند، اشاره می کند و همه را جنایتکار جنگی می خواند، اولین باریست که مائوئیست ها را هم می خواهد تا بخاطر نقض حقوق بشر محاکمه شوند. در حالیکه مائوئیست ها دشمنان کودتای هفت ثور، تجاوز شوروی به افغانستان، جنگهای جنایتکارانة تنظیمی و امارت طالبی بوده، فساد و بربادی های کنونی را محکوم می کنند، معلوم نیست که چرا آقای بشردوست یکباره جلالی شده و اینبار، اینان را هم به پای میز محاکمه می‌کشاند. مگر آقای بشردوست تصمیم دارد بی تعقل و تفکر شمشیر را به شش جهت بچرخاند؟ اگر او خانم سیماسمر را مائوئیست می داند، اشتباه نمی کند؟ زیرا خانم سمر در لست رهبران حزب وحدت جا داشته و این حزب هرگز مائوئیست نبوده است.

2- پدرشان را محاکمه می کنند: خانم ملالی جویا نمایندة مردم ولایت فراه طی مصاحبه ای با تلویزیون طلوع ابراز داشت که در صورتیکه جنایتکاران جنگی از اریکة قدرت به زیر کشانده شوند و هم حمایت خارجی ها نسبت به آنان کم گردد، در آنوقت مردم نه تنها در محاکمه کردن اینان مشکلی نخواهند داشت که پدرشانرا هم محاکمه خواهند کرد.

3- جایزه نوبل 9 ماه به تعویق افتاد: لوی څارنوال عبدالجبار ثابت که خود را قهرمان مبارزه علیه فساد اداری دانسته و تا حال چند مامور پایین رتبه را به جرم فساد اداری از کار برکنار کرده است و زورش به والی ها و شاروال ها نمی رسد، اخیراً گفته بود که شیرچورها را که ملکیت ملی را غصب و به پول هیروئین و رشوه آنرا آباد کرده اند، به محاکمه می کشاند و با این کار جایزه نوبل را خواهد گرفت. وی که تا آخر ماه قوس به شیرچورها وقت داده بود تا باقی داری های شانرا تحویل دهند، این مدت را 9 ماه دیگر تمدید کرد و گفت که زنانی نزد او گریسته اند که پول ندارند و به این خاطر برای شان وقت داده شد، تا در 9 ماه و طی چهار قسط این پول را پرداخت نمایند. بسیاری متعجب اند که نکند آقای ثابت، زنان خیمه نیشن را به جای زنان شیرچور عوضی گرفته باشد و بدین صورت جایزه نوبل را 9 ماه به تعویق انداخته باشد.

4- دست پدرشان خلاص: بعد از آن که سازمان دیده بان حقوق بشر، افرادی را به نام جنایتکار اعلان کرد و در آن اسمای سیاف، خلیلی، دوستم، ربانی، فهیم، ملا عمر، گلبدین، ملا دادالله و غیره اعلان شد، آقای سیاف که درین موارد از همه بیشتر و زودتر عکس العمل نشان می دهد در تلویزیون اعلان کرد که دست پدرتان خلاص، هرچه از دست تان بر می آید، دریغ نکنید!!

5- یک بام و دو هوا: صدام حسین رئیس جمهور مخلوع عراق که طی محاکمه ای به جرم جنایاتش به اعدام محکوم شد، در سحرگاه روز اول عید مسلمانان و عید مسیحیان توسط امریکایی ها به دار زده شد. بسیاری متعجب اند که شارون، اولمرت، مشرف و جنایتکاران بدتر از صدام در ملک ما بی دغدغه تعظیم و تکریم می گردند، ولی از صدام دادخواهی می شود و آیا این سیاست یک بام و دو هوای قدرتمندان جهان نیست؟

6- کشمکش: وزیر جدید اطلاعات و فرهنگ تا خواست در تیول نجیب روشن دست بزند، فغانش برآمد و گفت: هرگز فرستاده ای وزیر (غنی مدقق رئیس جدید رادیو افغانستان) را اجازه ورود به حریم رادیو نخواهد داد و وزیر که با فرمان آمرش کرزی این کار را انجام داده بود، نه تنها نجیب را مات کرد که کارت 80 تن از افراد خاصش را هم گرفت و این بار وزیر به یاران روشن گفت که در حریم تلویزیون نبینم تان و خود نجیب که بسیار  به هوای رئیس جمهور می پرید، صحنه را رها کرد و شایعه است که وزیر بدیل روشن را از چندی پیش در بغل نگهداشته، فقط امضایش باقیست.

7- جدال «قلم»: چند روز پیش عده ای از آدرس انجمن قلم در هوتل ستاره کنفرانس مطبوعاتی به راه انداخته، از این که در سالون بین المللی مطبوعات عکس های نصب شده را از دیوار پایین آورده اند، بر وزارت اعتراض داشتند. ولی آقای حلیم تنویر رئیس جدید این سالون گفته است که ما سالون را  رنگ آمیزی میکنیم و دوباره تصاویر را به آن می آویزیم. اما با توجه بر شیوه تفکر آقای تنویر بعضی های فکر میکنند که عکس احمدشاه مسعود و بعضی ها هم به این فکر اند که عکس داکتر عبدالرحمن محمودی را دوباره نصب نخواهد کرد، بهر حال آقای تنویر هرچه دلش خواست همان را خواهد کرد، ولی آقای رفیع که فعلاً ریاست انجمن قلم را به عهده دارد بر این مجمع رسماً اعتراض کرده که چرا به آدرس این انجمن در حالیکه او از چنین اقدامی آگاهی  ندارد، چنین جلسه ای برگذار شده است.

8- دوشندگان همجوار: سفارت ایران حین ویزا دادن، برگه صحی هم می خواهد و این برگه را باید فقط از کلینیک ایرانی پارسیان که در کارته سه موقعیت دارد و یا چند کلینیک دیگر ایرانی بدست آورد. در غیر آن سفارت برگه های دیگر را نمیپذیرد. در بدل هر برگه 500 افغانی اخذ می گردد و از این طریق این کلینیک ها روزانه 2 لک افغانی و یا چهار ملیون تومان بدست می آورد که در ماه بیش از صد ملیون تومان میشود. علاوتاً خود سفارت در بدل هر ویزا 75 ایرو اخذ میدارد که بدین ترتیب ماهانه تا دو ملیون دالر میرسد. پس ما گفته میتوانیم که ای همجواران پر حسن!! بر ما منت مگذارید، تا دلتان میخواهد ما را میدوشید.

9- کابل اکسپرس: فلم کابل اکسپرس که توسط هنرمندان هندی در افغانستان ساخته شده و در صحنه از آن حنیف همگام میگوید: «این جا قومی زندگی میکند که بر فرق مردم میج میکوبید» که قوم شجاع و زحمت کش هزاره را به تحقیر میگیرند، سر و صداهای در مطبوعات راه انداخت. عیب همگام در این است که او فرق میان یک قوم و عده ای افراد تنظیمی  که خود را به این قوم منسوب میدانستند و جنایت میکردند، قایل نشده، خود به کثیف ترین نوع قوم گرایی توسل جسته است. همگام این را باید میدانست که همان طوریکه در اقوام  پشتون، ازبک، تاجک، پشه یی و غیره عده ای به خاطر منافع گروهی و شخصی دست به بربادی وطن و جنایت نسبت به مردم زدند، در قوم هزاره نیز عده ای همینطور برخورد نمودند. اقوام افغانستان که با همکاری  و همزیستی مشترک ملت افغانستان را تشکیل میدهند در صورتیکه همچو برخوردهای کثیفی نسبت به هر یکی از آنها صورت بگیرد، توهین و تحقیر کل ملت افغانستان به حساب می آید که سخت باید جلو آن گرفته شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد